Projecte
En aquest apartat trobaràs informació sobre el projecte de Casal Popular que esperem que en breus pugui ser una realitat:
Origen del projecte: una necessitat
Després d’uns anys de centre cívic i uns quants més de poliesportiu, ara toca posar la vista cap al sector nord de la fàbrica de Cal Balsach. Des de fa quasi tres anys, un grup d’entitats de La Creu Alta vam iniciar el projecte: Cal Balsach per al barri. Juntes per un espai autogestionat. L’origen es troba en la campanya El barri que no deixarem perdre, impulsada per Llamps i Trons. En el marc d’aquesta campanya (que inclou una exposició fotogràfica i l’obertura de l’hort cooperatiu L’Escarola), s’analitzen les principals mancances del barri i es dibuixa el següent panorama: un barri que es degrada, on es multipliquen els solars, cases i naus buides, mentre molts dels seus habitants no gaudeixen d’un habitatge digne.
En aquesta línia, es posa de manifest que bona part de les entitats del barri no gaudeixen d’un espai adient on dur a terme la seva activitat. És per això que es forma una assemblea per convertir l’espai en desús de Cal Balsach en un equipament útil per al barri.
Entitats i col·lectius patim per la manca d’espais on poder realitzar les nostres activitats amb normalitat. De la mateixa manera, el projecte va més enllà de les entitats, ja que volem aprofitar Cal Balsach per crear un un punt de trobada entre el veïnat del barri convertint-lo en un espai de dinamització on hi puguin cabre activitats i esdeveniments de tot tipus. Aquest és l’origen del Casal Popular de La Creu Alta El Tallaret.
Logo de la campanya Cal Balsach per al barri
L’Assemblea del projecte comença a treballar i ordena les mancances:
- Un espai on el jovent pugui reunir-se per als seus projectes amb llibertat horària i sense cap cost.
- Un espai cobert on dur a terme concerts de format mitjà.
- Un espai cobert on organitzar trobades que puguin generar un benefici per l’autogestió o celebracions puntuals d’un projecte associatiu i no lucratiu.
- Un espai cobert on poder desenvolupar actuacions o activitats culturals.
- Un espai on reunir-se les comissions de treball, amb llibertat horària i sense cap cost.
- Un espai on dur a terme les assemblees puntuals o generals de la Coordinadora, amb una assistència d’unes 20-30 persones com a mínim.
- Una sala social on dur a terme activitats culturals i d’autogestió del casal.
- Un magatzem on guardar el material dels altres projectes que es puguin engegar o dels ja consolidats, com la Festa Major.
- Un espai tipus despatx per a l’organització i la gestió de l’entitat.
Espais
L’organització de l’espai de la zona nord de Cal Balsach (que inclou l’antiga botiga “Les Llanes”) respon a un procés molt estudiat i treballat per part de l’assemblea conjuntament amb professionals, adequant-se a les necessitats descrites per les entitats impulsores del projecte.
Llamps i Trons_proposta05 PB Nord 1-250 A4 (1) (podeu descarregar el plànol detallat aquí)
- Sala social: Una àrea que serviria de punt de trobada per la gent del barri, amb servei de bar-social pels usuaris del local. Aquest espai ha de tenir una barra, un magatzem i una petita “cuina” (en una habitació independent), com també ha de tenir accés directe als serveis.
- Sala Polivalent: Un espai on poder desenvolupar qualsevol tipus d’activitat, ja sigui cultural, d’oci o formativa, amb un gran nombre de persones; ha d’haver-hi taules i cadires entre d’altres, amb la possibilitat de muntar un escenari de 6x4m.
- Sales de reunions: Dos espais on poder fer reunions de les entitats i activitats menys nombroses. Aquestes sales han de tenir taules i cadires plegables i un ordinador per prendre actes o fer qualsevol consulta.
Magatzem comú: Una sala d’uns 120 metres aproximadament, que serviria de forma compartida per totes les entitats adherides al projecte on guardar material. Per una millor organització del magatzem seran necessàries prestatgeries, armaris o similar.
- Despatxos per entitats: Degut que hi ha entitats en el projecte que actualment no tenen local on reunir-se o el tenen de forma molt precària, seria necessari que el local nou comptes amb, com a mínim, tres despatxos per aquestes entitats, amb una taula i un parell de cadires.
- Bany adaptat: Uns serveis adaptats per minusvàlids on també hi hagi una dutxa.
- Pati: Una zona exterior on poder realitzar qualsevol activitat, ja sigui lúdica, festiva o formativa.
En base a aquestes demandes, considerem que l’espai de Cal Balsach que contemplem és ideal pel projecte del Casal del barri justament per les seves característiques.
En aquest ordre: Interior amb els lavabos, botiga de Les Llanes (sala social) i pati
Fases del projecte
Des del Casal El Tallaret som conscients de la dificultat que presenta habilitar un espai abandonat com el de la zona nord de Cal Balsach. Anys i anys d’abandonament han fet molt mal a l’edifici, que necessitarà importants reformes per a dur a terme una activitat amb garanties al seu interior. És la mostra evident d’un problema del sistema que permet que l’espai urbà es degradi davant l’atenta mirada de l’administració. Per això prenem les eines i la iniciativa de recuperar l’espai, com ja hem fet en tants altres al barri, però conscients que caldrà organitzar la nostra entrada al mateix per fases.
L’edifici, format per dues plantes, necessitarà diferents reformes, però en dues fases diferents, que expliquem a continuació:
S’han estudiat els plànols de la fàbrica en desús de la plaça Creu Alta, i s’hi ha entrat amb arquitectes i aparelladors. Si és veritat que la planta superior presenta moltes dificultats i seria impracticable, la planta baixa de tot l’espai no té problemes estructurals greus. És necessari fer petites reformes per reforçar alguna part de la coberta, algunes reformes interiors i de façana, així com adequar l’espai a la normativa de seguretat. És per això que el projecte engloba la necessitat de tota la planta baixa, per tal de poder-la adequar amb els espais que considerem necessaris i imprescindibles, descrits anteriorment.
És cert que la part central del local (on trobem l’escala d’accés al pis superior i algunes parets a reforçar), requereix més inversió i reformes. Com a gran projecte, englobant moltes necessitats i entitats, també cal ser realistes, i és per aquest motiu que es contempla un desenvolupament per fases i a llarg termini. Sempre tenint present que l’objectiu és acabar utilitzant tota la fàbrica.
FASE 1
En la primera fase es contempla la part posterior de l’espai, així com el pati i la part davantera (espai de les Llanes).
1. La part posterior, que manté una forma de “L” vorejant l’actual local de Falcons, és un gran magatzem. Aquest espai no necessita gairebé cap reforma, ja que l’estructura de sostre i parets és correcta, i ja està utilitzada actualment per l’Ajuntament de Sabadell com a magatzem (entre altres, guardant elements de la cavalcada de reis). Només seria necessari adequar aquest espai a les normatives de seguretat, fent alguna obertura com a sortida d’emergència, així com entrades de llum natural i adequació de les instal·lacions. Aquest espai serviria com a magatzem de les entitats, així com també es podria adequar alguna sala polivalent de reunions i/o despatxos per les entitats.
La part central pertany a la segona fase, ja que necessita més inversió econòmica i reformes. Es contempla a la primera fase, però, la possible obertura d’un passadís que uneixi la part de magatzem posterior esmentada amb l’espai davanter que dóna a la plaça (també contemplat a la primera fase).
Aquest passadís és imprescindible a nivell de seguretat, ja que dona una sortida directa a l’exterior (zona de seguretat).
2. L’altre espai que es contempla en la fase inicial és la del pati així com l’espai antic de “Les Llanes” (petita part esquerra amb entrada des del pati). Aquest espai, amb poca reforma a fer, seria la sala relacional i social del futur casal del barri. En aquest espai s’hi contempla un bar, administrat per la comissió de bar esmentada, que serà una de les fonts d’ingressos per gestionar el local. D’altra banda, també aquest espai estaria obert al barri per dur a terme esdeveniments, tallers, exposicions, o altres activitats diverses.
Conjuntament amb aquests dos espais de la fase inicial, es contempla la possibilitat de fer un hall o recepció de l’espai, així com la necessitat d’instal·lar serveis adaptats. Aquests, enlloc de ser d’obra (objectiu final), podrien ser prefabricats i provisionals. De totes maneres, tindrien una instal·lació correcta i serien adaptats per a persones minusvàlides.
FASE 2
La segona fase, contemplada un cop realitzada la primera, abraça la part central de la nau. En aquest espai estan previstes les sales polivalents i de reunions esmentades a les necessitats contemplades. La planta superior, com ja s’ha comentat, quedarà tancada per seguretat a l’espera d’una hipotètica tercera fase.
En aquest ordre: interior de magatzem, per al qual no caldria gran reforma; mostra de la planta superior, la reforma de la qual es duria a terme en una fase més avançada; i foto des de l’interior de la planta superior.
Finançament
Pel que fa al seu finançament, el projecte d’aquest Casal pretén ser 100% autogestionat, principalment a través de les pròpies activitats que s’hi desenvolupin i de les aportacions dels socis i sòcies.
Despesa inicial:
Malgrat que a priori sigui difícil decidir com enfocar el finançament sense saber el volum de despesa corrent que generarà l’espai i sense disposar encara d’un pressupost acurat del cost de les obres, plantegem diferents vies de finançament en base a referències d’altres experiències molt similars a la nostra. Entenem que al llarg del desenvolupament del projecte el volum de despeses a assumir variarà a cada fase, i és en funció d’aquest que haurem d’optar unes vies o altres de finançament.
Primerament, caldrà una inversió preliminar per rehabilitar i condicionar l’espai per al seu ús.Per això es destinaran els ingressos que es puguin obtenir a través de diferents actes, com la Festa Major de La Creu Alta, així com les aportacions dels col·lectius membres del projecte.
No obstant, es contemplen opcions simultànies per a la obtenció d’aquests:
- Préstec d’una entitat de crèdit el qual, per qüestió de principis, es sol·licitaria a algun col·lectiu que complís amb uns mínims ètics i fos proper al nostre projecte (ex. Coop 57).
- Préstec de persones a títol individual (micro-creditors). Caldria valorar com es faria el retorn (amb l’interès de l’IPC o sense).
- Avançament de quotes dels socis i sòcies, és a dir, associar-se al projecte encara que aquest no hagi obert les seves portes, en un gest de confiança i suport molt valuós.
- Campanya de finançament (bons d’ajut, sorteigs,etc).
- Subvencions públiques per a la rehabilitació concreta de certes parts del local.
Despeses corrents
Alhora, cal valorar altres mitjans per sufragar les despeses corrents (activitats i infraestructura), així com retornar el possible deute que poguéssim haver generat prèviament a l’obertura del Casal:
- El servei de bar de la sala social. Les persones i els col·lectius membres disposaran de la sala social per tal d’organitzar-hi activitats i utilitzar el servei de barra per autofinançar-se. La gestió d’aquest podrà variar en diferents formes: cooperativa que pagui un lloguer, alliberats amb un sou fixe, voluntariat (torns),etc.
- Les quotes. N’’hi hauria de diferents tipus: una de general per als socis i sòcies, regida per una sèrie de criteris, entre ells socials (aturats, estudiants, famílies). Apart, n’hi haurà una altra per a les entitats que duguin a terme una activitat continuada a l’espai. La quantitat també podria variar en funció de les possibilitats de cadascuna. Per últim, també se’n podria fixar una per a un percentatge concret de les possibles activitats que s’hi facin (ex. tallers, cursos).
Paral·lelament a aquestes propostes, les quals no són definitives sinó que estan supeditades a la quantitat de despeses que s’acabin generant, la comissió Tresoreria serà l’encarregada de seguir abordant aquestes qüestions amb més profunditat i buscar aquells recursos i fórmules més adients per poder cobrir les despeses i assegurar la continuïtat del projecte en tot moment.
Suports
En l’actual fase en què es troba el projccte, és molt important per al Casal el suport del seu entorn immediat, al barri i a Sabadell. Per això hem plantejat la recollida de suports de col·lectius que realitzen una tasca important a la ciutat. Amb aquest gest, els col·lectius donen suport a la nostra futura tasca i un vot de confiança en el projecte, ajudant-nos a sensibilitzar al seu entorn proper i a la ciutat de la importància del Tallaret. Quan un col·lectiu suma el seu suport, explicita que vol que l’Ajuntament cedeixi amb garanties el local de Cal Balsach al Casal Popular El Tallaret.
A tots ells, moltes gràcies!
Si sou un col·lectiu, entitat, associació, etc. de Sabadell i voleu donar suport al nostre projecte, escriviu a l’adreça casaltallaret@gmail.com, explicant qui sou i explicant que us hi voleu sumar!
Suport actuals:
1. Acció Cultural Metropolitana
3. Casal Independentista i Popular Can Capablanca
4. Centre d’Animació i Esplai La Llar del Vent
5. Comissió de Festes Populars de Sabadell
6. Coordinadora d’Associacions per la Llengua (CAL) Sabadell
7. Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Sabadell
9. (sa)badall
10. Teatre del Centre Parroquial Sant Vicenç
Suma-t’hi!
__·__