Origen del projecte: una necessitat
Després d’uns anys de centre cívic i uns quants més de poliesportiu, ara toca posar la vista cap al sector nord de la fàbrica de Cal Balsach. Des de fa quasi tres anys, un grup d’entitats de La Creu Alta vam iniciar el projecte: Cal Balsach per al barri. Juntes per un espai autogestionat. L’origen es troba en la campanya El barri que no deixarem perdre, impulsada per Llamps i Trons. En el marc d’aquesta campanya (que inclou una exposició fotogràfica i l’obertura de l’hort cooperatiu L’Escarola), s’analitzen les principals mancances del barri i es dibuixa el següent panorama: un barri que es degrada, on es multipliquen els solars, cases i naus buides, mentre molts dels seus habitants no gaudeixen d’un habitatge digne.
En aquesta línia, es posa de manifest que bona part de les entitats del barri no gaudeixen d’un espai adient on dur a terme la seva activitat. És per això que es forma una assemblea per convertir l’espai en desús de Cal Balsach en un equipament útil per al barri.
Entitats i col·lectius patim per la manca d’espais on poder realitzar les nostres activitats amb normalitat. De la mateixa manera, el projecte va més enllà de les entitats, ja que volem aprofitar Cal Balsach per crear un un punt de trobada entre el veïnat del barri convertint-lo en un espai de dinamització on hi puguin cabre activitats i esdeveniments de tot tipus. Aquest és l’origen del Casal Popular de La Creu Alta El Tallaret.
Logo de la campanya Cal Balsach per al barri
L’Assemblea del projecte comença a treballar i ordena les mancances:
- Un espai on el jovent pugui reunir-se per als seus projectes amb llibertat horària i sense cap cost.
- Un espai cobert on dur a terme concerts de format mitjà.
- Un espai cobert on organitzar trobades que puguin generar un benefici per l’autogestió o celebracions puntuals d’un projecte associatiu i no lucratiu.
- Un espai cobert on poder desenvolupar actuacions o activitats culturals.
- Un espai on reunir-se les comissions de treball, amb llibertat horària i sense cap cost.
- Un espai on dur a terme les assemblees puntuals o generals de la Coordinadora, amb una assistència d’unes 20-30 persones com a mínim.
- Una sala social on dur a terme activitats culturals i d’autogestió del casal.
- Un magatzem on guardar el material dels altres projectes que es puguin engegar o dels ja consolidats, com la Festa Major.
- Un espai tipus despatx per a l’organització i la gestió de l’entitat.